воскресенье, 14 февраля 2021 г.

 14.02.2021

Консультація для батьків на тему : «Моральне виховання дошкільника в сім'ї та дитячому садку»

Змістом морального виховання є формування таких моральних якостей дошкільника, як: повага до старших, дружні стосунки з однолітками, уміння відповідно відгукуватися на горе і радість інших людей, домагатися дієвого прояви гуманних почуттів і відносин, суспільної спрямованості, виховання почав відповідальності. Серед них можна виділити два напрямки: створення умов для практичного досвіду і формування правильних моральних оцінок. В результаті такого морального виховання дитина починає діяти не тому, що хоче заслужити схвалення дорослого, а тому, що вважає необхідним дотримання самої норми поведінки, як важливого правила у відносинах між людьми. Становлення особистості дитини відбувається спочатку в сім'ї. Адже сім'я - це маленький колектив, заснований на принципах співпраці і взаємодопомоги, де діти вчаться мистецтву жити серед людей, любити їх, відчуваючи на собі і виявляючи до іншим уваги і доброго ставлення. Важливу роль у вихованні дітей відіграє загальний уклад життя сім'ї: рівність подружжя, організація сімейного життя, правильні взаємини між членами родини, загальний тон доброзичливості, взаємної поваги і турботи, атмосфера патріотизму, працьовитості, загальний порядок та сімейні традиції, єдність вимог дорослих до дитини. Життя сім'ї повинна бути організована таким чином, щоб повніше задовольняли і розвивалися не тільки матеріальні потреби, але й духовні потреби.

Моральне виховання дітей відбувається на всьому протязі їх життя, і визначальне значення у становленні моральності дитини відіграє середовище, в якому він розвивається і росте. Тому переоцінити важливість сім'ї у моральному вихованні дошкільнят неможливо. Способи поведінки, прийняті в сім'ї, дуже швидко засвоюються дитиною і сприймаються їм, як правило, в якості загальноприйнятої норми.

Існує кілька типів сімей і моделей сімейних взаємин. Є неблагополучні сім'ї, неповні сім'ї. Найчастіше в цих сім'ях створені несприятливі умови для розвитку дитини, її моральних якостей, і тому більшу частину функцій виховання і навчання дітей в цій сім'ї бере на себе дошкільний виховний заклад. Дитячий садок, замінивши сім'ю, точніше, замість сім'ї став вирішувати проблеми соціалізації особистості. В нинішній час навіть повні, гармонійні організовані родини, благополучні, з матеріальним достатком, не завжди можуть приділяти час своїй дитині. Для виховання в дитині моральних якостей, необхідно тісно працювати і співпрацювати з сім'єю. Співпраця навчального закладу і сім'ї, одна з найважливіших завдань соціалізації дитини в суспільстві. Необхідно створити такі умови, щоб у дитини, грунтуючись на прикладах з досвіду, складалося усвідомлення і розуміння того, що добре, а що погано, щоб

він міг самостійно сформувати і мати уявлення про моральних якостях, таких як: жадібність, дружба і багатьох інших. Таке ставлення до основоположним поняттям нашого життя продовжує формуватися і в подальшому по мірі дорослішання. Головним помічником дитини на цьому шляху є дорослий, який конкретними прикладами своєї поведінки і закладає у дитини основні моральні норми поведінки. Якщо приклади з досвіду дитини, його близького оточення носять негативний характер, то і чекати від нього розвинених високих моральних якостей не доводиться. Найперше завдання батьків полягає в тому, щоб допомогти дошкільникові визначитися з об'єктами його почуттів і зробити їх суспільно цінними. Почуття дозволяють людині відчути задоволення після здійснення правильного вчинку або змушують нас відчувати докори сумління, якщо моральні норми були порушені. Основа таких почуттів як раз і закладається в дитинстві, і завдання батьків допомогти своїй дитині. Обговорювати з ним моральні питання. Домагатися формування чіткої системи цінностей, щоб малюк розумів, які неприпустимі вчинки, а які бажані і схвалюваності суспільством. Ефективне моральне виховання неможливе без обговорення з малюком моральної сторони вчинків інших людей, персонажів художніх творів, вираження свого схвалення його моральних вчинків найбільш зрозумілим для малюка.

Однією з важливих завдань дитячого саду з соціально-морального виховання є встановлення тісного зв'язку з сім'єю. Сім'я і дошкільний заклад - два важливих інституту соціалізації дитини. І хоча їх виховні функції різні, для всебічного розвитку дитини необхідно їх взаємодія (додаток №1 «Алгоритм взаємодії з сім'єю»). Необхідність підключення сім'ї до процесу ознайомлення дошкільників з соціальним оточенням пояснюється особливими педагогічними можливостями, якими володіє сім'я і які не може замінити дошкільний заклад: любов і прихильність до дітей, емоційно-моральна насиченість відносин, їх суспільна, а не егоїстична спрямованість. Все це створює сприятливі умови для виховання вищих моральних почуттів.

Дитячий садок у своїй роботі з сім'єю повинен спиратися на батьків не тільки на помічників дитячого закладу, а як рівноправних учасників формування дитячої особистості. Тому так важлива тісний взаємозв'язок педагогічного колективу, дітей і батьків. Саме від спільної роботи, від єдності думок з основних питань виховання дітей залежить, якою виросте дитина. Тільки за цієї умови можливе виховання цілісної особистості.

Так як, по мірі свого розвитку дитина приміряє на себе різні соціальні ролі, кожна з яких дозволить йому підготуватися до виконання різних соціальних обов'язків учня, капітана команди, друга, сина чи дочки. Кожна з таких ролей має величезне значення у формуванні соціального інтелекту і передбачає розвиток своїх власних моральних якостей: справедливості, доброти, чуйності, ніжності, турботи про близьких. І чим різноманітніше буде репертуар ролей малюка, тим з більшою кількістю моральних принципів він познайомиться і тим багатшим буде його особистість.

Спільні форми роботи дитячого садка і батьків з формування моральних якостей

Робота з родиною - важлива і складна сторона діяльності вихователя та інших працівників дошкільного закладу. Вона спрямована на рішення наступних завдань:

- встановлення єдності у вихованні дітей;

- педагогічна просвіта батьків;

- вивчення і розповсюдження передового досвіду сімейного виховання;

- ознайомлення батьків з життям і роботою дошкільного закладу.

Єдність у вихованні дітей забезпечує вироблення правильної поведінки дітей, прискорює процес засвоєння навичок, знань та умінь, сприяє зростанню авторитету дорослих - батьків і вихователів в очах дитини. Основою такої єдності є педагогічні знання батьків, їх обізнаність про роботу дошкільних установ.

Сім'я є інститутом первинної соціалізації. Дитячий садок входить в систему опосередкованого, або формального, оточення дитини і являє собою інститут вторинної соціалізації. Всі етапи процесу соціалізації тісно пов'язані між собою.

В даний час необхідність суспільного дошкільного виховання не викликає ні в кого сумнівів. Відносини дошкільного закладу з сім'єю повинні бути засновані на співпраці і взаємодії за умови відкритості дитячого садка всередину (залучення батьків в освітній процес дитячого садка) і назовні (співпраця ДНЗ з розташованими на його території соціальними інститутами: загальноосвітніми, музичними, спортивними школами, бібліотеками).

Комментариев нет:

Отправить комментарий

03.02.2023. Як зняти психологічне напруження дитини

  Як зняти психологічне напруження дитини Глибоке дихання. Зробити глибокий вдих, випинаючи живіт уперед до відчуття участі в цьому діафрагм...